pondělí 18. února 2013

Na Volné patě

Na tuhle akci jsem se chystal už několikrát; vloni jsem si dokonce rezervoval ubytování, ale zkosila mě angína. Ani letos to nevyšlo ideálně - měli jsem volno jen v sobotu a tak jsme bohužel přišli o večerní program, ale i tak to stálo za to.

Volná pata je malý festiválek telemarku, který se každoročně koná v krušnohorských Klínech. Program je natažený na oba víkendové dny a zahrnuje skotačení na sjezdovce s možností zapůjčení lyží, pro zájemce i výuku pod dohledem instruktora. V sobotu odpoledne je také nějaká kulturně osvětová činnost (promítání filmů, debata) a večer se pak jede závod. No a po závodě je samozřejmě párty.

Jak už bylo napsáno v úvodu, tak jsme bohužel měli šanci tu strávit jen sobotu. Jezdili jsme od rána až do čtyřech a pak jsme to zabalili a jeli domu unavení, ale spokojení.

Hned ráno jsem využil příležitosti a půjčil si plnotučné sjezdové telemarky od Black Diamond. Nevím co to bylo přesně za model, ale byl velmi znatelně širší než moje Annumy. Namontované na tom bylo vázání Black Diamond O1. Můj první dojem z těchle lyží byl: jasně už vím co to znamená "lightweight backcountry ski". Annumy se oproti běžkám sice jeví spíš jako sjezdovky, ale v porovnání s těmito "monstry" jsou lehké jako pírko. Na sjezdovce se Black Diamondy chovaly podstatně živěji, ale zase za tu cenu, že pro mě bylo celkem problém je udržet ve směru jízdy. Na sjezd určitě dobrý, ale na túře bych se s tím tedy tahat nechtěl. Dal jsem na nich asi čtyři jízdy a pak je vrátil s tím, že se nebudu učit jezdit na nových lyžích, když ještě pořádně nezvládám ani ty svoje :)

Největší přínos podobných akcí ale je, že se tu sejde hodně lidí, kteří to na telemarkách opravdu umí a člověk má alespoň co okukovat. Já jsem okukoval a zkoušel napodobovat opravdu pilně, z čehož mě bolí stehna ještě teď (a budou bolet určitě ještě celý zbytek týdne). Výsledkem ovšem je jednoznačný progress a daleko lepší pocit z oblouku. Takže jako každoročně i letos jedno moje progress videjko:

Na Volné patě se nám tedy veskrze líbilo. Osobně nejvíc oceňuju nenásilnou a pohodovou atmosféru celé akce. Nemůžu hodnotit večerní program, ale jak jsem se přesvědčil, tak lidi kolem telemarku jsou vesměs celkem pohodáři, tak předpokládám, že to bylo fajn. Jedinou slabinou bylo menší množství sněhu, což mělo za následek větší množství kamenů na sjezdovce a taky nemožnost vypadnout někam do backcountry, inu počasí neporučíš. Tož příští rok to snad konečně sněhově a hlavně časově líp klapne a s Klárou si tu dáme i nějakou tu tele kultůru :)

Honza

26 komentářů:

1. Styl už je téměř učebnicový, ted uz jen pilovat ve volnem terénu. Osobně mam zatim problemy se zadni lyží, ale snad to časem půjde.

OdpovědětVymazat
  2. No já mam taky pořád potíže se zadní nohou - mám jí totiž moc vzadu. Na videu je to dobře vidět. Pata by měla být pod zadkem. Na mírné sjezdovce se i tak dá jezdit, ale v terénu se ta zadní lyže pak nedá ovládat. Ještě mám co pilovat.

3. Pekne ti to ide. Keby som take daco dokazal na mojich salomonoch tak som stastim bez seba.

4. Jde ti to skvěle, to je na těch annumech? Takhle pěkně navazovat obloučky jsem se ještě nenaučil. Největší problémy mám na vyježděných plotnách na sjezdovce, tam pak už radši dělám normální paralelní oblouky.

OdpovědětVymazat
  5. JJ je to na Annumech, ale jak jsem psal, pořád to ještě není ono, na sjezdovce v malé rychlosti to jde, ale chybí tomu jistota. Chce to ještě doladit.

6. Ahoj lyžníci. Tak jsem tento víkend otestoval annumy. Sice jen asi 8 km, potom jsem je musel půjčit kamarádovy, který taky do nich půjde :-). Ale dobrý. Telemarkový oblouk se teprve budu učit, tak to nebudu hodnotit. Co mě překvapilo je, že se dalo po sjezdovce obstojně jet i klasickým smýkaným obloukem. Šupiny zabíraly perfektně - se stoupacími dráty i do docela strmého kopce a v čerstvém lepivém sněhu, kterého v sobotu napadla hromada jsem byl rychlejší než ostatní běžkaři. Nestačil jsem koupit ten vosk na šupináče. Tak jsem to pořádně přetřel klasickou svíčkou, kterou většinou vozím sebou a fungovalo. Jelo to i zmírného kopce. Boty T4 bezvadné - dá se v nich kupodivu i normálně chodit a chodící vázání (voile switchback X2) skvělý vynález. Tam se akorát někdy stane, že zlobí přepínání, když se namáčkne pod vysunovací osu mokrý sníh. Ale to je prkotina. Jinak jsem našel tento odkaz na bezpečnostní prvek pod televázání. Sice to váží údajně kolem 0,5 kg (předpokládám pár), ale možná by to stálo za úvahu. Nohy jsou nohy. http://www.telebry.com/pagProducts.htm. Zatím zdar

7. Ahoj Mirku, rád vidím, že se ti Annumy líbí. Já jsem z nich taky dost nadšenej a řekl bych, že čím dál víc. Byl jsem s nim teď o víkendu v Jeseníkách. Jezdli jsem hlavně po sjezdovce a za celej víkend se mi povedly vyjet asi čtyři krásný carvingový oblouky :) Hrana držela jak blázen a lyže jen svištěly. Potenciál na sjezdy je tam obrovskej, jen to do těch nohou dostat :)Tak doufám, že sníh na horách bude ubývat jen pomalu a že na jarním firnu ještě něco polyžujeme!HonzaP.S. Ten telebry udělátor už si pořídil Robert, co sem taky často píše do diskusí, na Facebooku BC Běžky má pár fotek jak to vypadá namontovaný na Annumech.

OdpovědětVymazat
  8. Ne e, v Kunčicích a na Stříbrnici.

9. Slyším Stříbrnice a nedá mi to napsat. Letos o jarních prázdninách jsme byli s dětmi u kámoše co bydlí poblíž a jezdili jsme na Stříbrnici a v Hynčicích pod Sušinou. Nejmladšího kluka jsem strčil do lyžařské školy ať se naučí na snowboardu. Nedalo mi to a jen tak jsem se zeptal, zda tu někdo neučí telemark. Šéf školy Martin mě pak dvě odpoledne drtil na sjezdovce. Určitě to stálo za to nechat si vysvětlit základy od někoho, kdo telemark jezdí. Já na tom stál teprve po třetí :-)Jinak na webu jsem našel super článek (včetně super videí) o "lehkém" běžkování, telemarkování, skialpování ve volném terénu ve světle toho, že "těžké" vybavení není pro backcountry potřeba. Tady je link: http://forrestmccarthy.blogspot.cz/2012/03/equipment-for-adventure-nordic.html Klidně to i přeložím pro ty, co nevládnou angličtinou.

10. Ahoj Mirku, pěknej článeček - už se těším až si ho večer prostuduju. Některý ty videjka z toho článku jsem myslím i viděl na YouTube.V Jeseníkách (resp. v předhůří Jeseníků) se mi hodně líbilo, snad z toho brzy spíchnu nějakej post na blog :)

OdpovědětVymazat
  11. Ahoj Honzo. Správněji je to masiv Králického Sněžníku, který je oddělený od Rychlebských hor na severovýchodě Kladským sedlem. Na Kladské sedlo vede docela nudnější urolbovaná lesní cesta z chaty Návrší, ale šlo by to stou lepší výbavou vzít snad i po zelené po hřebeni. Od Kladského sedla je docela hezká cesta na Paprsek. Od Kunčické hory po Medvědí boudu je to jenom prošlápnutá pěšina romantickou přírodou. Opravdu hezké. Kolem Paprsku jsou to dálnice pro běžkaře, ale dá se to zase vzít přes Smrk (tam to bývá maximálně projeto skůtrem nebo prošláplé lyžaři) a třeba kolem Lesního baru do Horní Lipové což je dlouhý sjezd. Rychleby se dále stáčí podel polských hranic na sz. Lemují Vidnavský výběžek, je to velmi hezká oblast na léto. Možnost spousty koupání v malých opuštěných skrytých lůmcích u Vápenné, Žulové a Černé Vody. Jsou tam taky tzv rychlebské stezky pro MTB. Nejvyšší hřeben představuje Hrubý Jeseník (Šerák, Keprník, Červenohorské sedlo, Praděd, Petrovy kameny, Ztracené kameny). Od Rychleb ho dělí železnice vedoucí do Jeseníku přes Ramzovské sedlo (zde jsou velká lyžařská střediska Ramzová, Ostružná). Hlavní hřeben je ideální pro výlety typu bc country - XCD, Samostatnou jednotkou je dosti opuštěná oblast masivu Orlíku dále na sv. (na Rejvíz). Okolí Rejvízu má dost odlišný charakter, připomíná mně Šumavu. Píšu to proto, že vím že to tam neznáš a snad jsem ti trochu pomohl se zorientovat a naplánovat tak třeba další výlety. Já budu v Ostružné celý příští týden. Jinak teď poprvé na nových lyžích jsem byl v Beskydech v mezi Bumbálkou a Bílou. Taky to tam teprve poznávám, ale je to hezký hřeben. Navíc oblast není až na výjimky zdaleka tak postižená komercí jako třeba Krkonoše nebo Jizerky (oboje pohoří mám ale rád).

12. Super tipy, škoda, že jsem to nevěděl už o víkendu :) Já měl teda v plánu pilovat telemark, takže jsem hlavně jezdil s Klárou po sjezdovce, ale odskočil jsem si na tu Kunčickou horu. Ono se tam dá jít i po té vyrolbované trase a když je možnost, tak si sjet nějakou loučku a jít kus podél lesa a pak se zase napojit. No každopádně stačilo se rozhlídnout a bylo jasný, že XCD potenciál je tam obrovskej.

13. Ooops, koukám, že v té mojí před-předchozí odpovědi jsem si popletl jména, reagoval jsem na Romanův příspěvek, takže sorry kluci. Jsem po té dovolené trochu vygumovanej :)

OdpovědětVymazat
  14. @Honza: To je v pohodě, taky se po dovolený hned nechytám :-) Jinak na Kunčické jsem byl a podepsal se obloučky snad na každé loučce na obě strany údolí. Potenciál je na Králičáku a Rychlebkách veliký. Já to tam má rád i v létě, nejsou tam takové davy jako v Jeseníkách.

15. Vypínání špičky vázání voilé 3 pin od Telebry je užitečná věc, při jízdě v hlubokém sněhu může být řada skrytých překážek (pařezy, kameny, apod) Zatím jsem ale nezjistil jak to přesně funguje, kdy se mechanismus aktivuje. Zatím jsem jednou najel bokem na pařez a nic se nedělo mám ovšem možná nastavenou velkou sílu vypínání (90 kg a více) Váhově to není tak podstatná zátěž a navíc to zvýší vázání nad povrchem lyže, což umožní zlepšení ovládání naklápění lyže zejména při jízdě v hlubokém sněhu. O víkendu jsem byl na běžkách v Českém ráji a jel z Ploužnice na Kozákov. Sněhu všude dostatek, částečně upraveno rolbou okolo Lomnice n.P. Vzhledem k silnému větru, omrzávajícím obličeji a vánici jsem to po 10 km obrátil a vrátil se. Jestliže se ale zlepší počasí je tahle krajina pro putování téměř ideální.

16. Ahoj Roberte. Koukal jsem na ty stránky od Telebry a nejsem z toho moc chytrý. Jestli tomu správně rozumím tak si musím koupit základní set - 139 $ + brzdičky - 18 $ + něco čemu moc nerozumím "Binding-specific kit for Single-action brakes"(Double asi na to vázání nejsou), protože nevím co to všechno zahrnuje, Voile - Switchback, Free-Pivot - 29 $. Celkem 186 $ (cca 3600 Kč). Bez poštovného. To už potom stála za úvahu koupě 7tm Power TOUR. Váhově srovnatelné, možná větší komfort, cenově by to vyšlo asi levněji když uvažuji to vázání,které už mám

OdpovědětVymazat
  17. S Telebry jsem po nákupu dlouho komunikoval po emailu, aby jsme se domluvily co přesně potřebuji. Celý systém je modulární, nemusí se využít všechny součásti. Já jsem vypustil brzdy a podložky pod ně (to bude ten single action brakes). V podstatě asi stačí objednat bezpečnostní podložku pod špičku a ta musí vyjít podstatně levněji, já to měl i s dopravou asi za 900 Kč. Doporučuji poslat email s fotkama stávajícího vázání a oni ti pošlou nabídku co lze na to použít. Důležité jsou i lyže a protismyk, nezapomenout to uvést. Jinak je to lehoučký a jestli to funguje tak snad i dobrá pojistka při pádech. Snad to nebudu často potřebovat.

18. Pěkný článek o XCD, díky za něj.Ve Stříbrnici jsem byl na své druhé túře na nových bc běžkách. Teď mám madshus glittertind +xadv raid + xadv 8 botky. Teprve se na něčem tak lehkém učím, ale přijde mi, že v prašanu se na tom jezdí líp, než s mým těžším telemarkovým vybavením (nějaké hodně staré dynastar lyže + rottefella chili + garmont libero) Asi to bude tím, že ty dynastar lyže nejsou nic moc. Na tvrdém povrchu na sjezdovce se mi ale zase lépe lyžuje s plastovými botami, tam s těmahle běžkama nemám moc šanci a musím dělat obyč paralelní oblouky a ještě se bát, že se zabiju. :))Ze Stříbrnice jsme šli na Kralický Sněžník po modré a pak zpátky po žluté přes chatu na Návrší, a po sjezdovce zpátky do Stříbrnice. Z Kralického sněžníku na Návrší vede běžkařská trasa, ale dá se i turistickou, která je strmější a byl tam prašan, tak se mi povedlo i pár obloučků.Co se týče telebry, tak podle mě u neplastových bot a lehkých bc běžek to nestojí za tu váhu a peníze navíc. Šance na zlomeninu není tak velká jako na sjezdovkách. Taky se nejezdí tak drsné terény a ani tak rychle.Na sjezdovku a serióznější skialp si možná příští nebo přespříští rok koupím voile vector bc + ntn freedom + asi boty scarpa tx pro, ale je to hodně peněz, tak ještě uvidím. :-)Zítra pojedu do Ramzové a zkusím si tam najít nějakou pěknou loučku, kde budu zkoušet obloučky, telemark v měkkém hlubším sněhu je opravdu návykový. :-)Mirku, kdybys měl tip na nějaký pokud možno co nejdelší sjezd s minimem stromů (to vyhýbání mi ještě moc nejde :-)) někde poblíž ramzové, ostružné nebo lipové, tak napiš.

19. nejdelší sjezd - hmm. Leda tak sjezdovka ze Šeráku a potom lesní cesty třeba z Červenohorského sedla do Koutů. Nějaká delší loučka -možná tak z Řetězárny u Ostružné (tam co je vlek) kolem větrníků ke vsi. Pěkný sjezd je potom z hřebene Od Jelení studánky na Alfrédku, ale to je dál.Tam to nějak jde prokličkovat prašanem mimo cestu. Popravdě se přiznám, že než jsem si koupil tyhlety nové široké lyže tak jsem to zas tak nesledoval. Teď si toho začnu více všímat. Jinak ohledně telebrů snažil jsem se tam napsat, ale nefunguje ani jedna z těch adres co mají na webu uvedenou. Tak nevím co se děje. Jestli už to třeba nezabalili. Jinak Roman psal o učení Telemarku, ale z textu jsem nepochopil jestli to bylo v Hynčicích nebo nebo ve Stříbrnici. Jinak kraj kolem Králičáku je nádherný. Plno brňáků má opravené chalupy třeba v Nové Senínce. Je to tam hezké i na leto. Jinak hezká trasa je z chaty Návrší přes Sušinu do Dolní Moravy. Tam je zajimavý ten závěr po sjezdovce. Jinak že odbočuji. Na XCD lyže mně připadají zajimavé i Rýchory. Jinak ohledně telebrů bych si osobně nejdříve vyzkoušel nastavit hodně malé síly, které bych postupně navyšoval abych věděl jak to vubec funguje a potom bych šel ze začátku o stupeň méně, než bych měl dle váhy mít. Když bych viděl že je to moc volné a vyhazuje mě to ven tak bych to na cestě doladil

OdpovědětVymazat
  20. Kluci co to máte blízko do Jeseníků a chcete se zdokonalit v telemarku, tak zkuste festiválek co se bude konat v Klepáčově 9-10.3. viz: http://www.klepacov.cz/akce/353-0-telemarkovy-festivalVypadá to, že program bude podobný Volné patě a tak to můžu vřele doporučit.

21. Na stránkách Telebry.com je zpráva, že obchod je dočasně uzavřen do 1.4.2013 z důvodu chirurického zákroku na zápěstí u provozovatele. Jinak to volnější nastavení určitě zkusím, uvidím jak to zafunguje. V podstatě jde o dvakužely zapadající do jamek ve kterých jsou přidržovány pružinami. Mělo by to vypínat především při bočním nárazu, nebo kroucení. Tipy na trasy v Jeseníkách jsou fajn. Osobně jsem jezdil jen na Šeráku, ale určitě zkusím i jiná místa. Letos mě to lákalo z Červenohorského sedla na Praděd a zpátky.

22. Tak tu zpráva na Telebry.com jsem nějak přehléd. Dík. Mně se líbí hodně trasa ze Šeráku, přes Keprník a Vřesovou studánku na Červenohorské sedlo. To si myslím, že je zrovna terének na širokáče jak dělaný. Z Červenohorského sedla jsou možné dvě trasy. Ta spodní je vyloženě běžkařská. Pro širokáče když je tam teď hodně sněhu bych to vzal to horní (po červené) po hřebenu která pak vede i přes horská rašeliniště na Malém Jezerníku (vlétě tam jsou takové ty dřevěné chodníčky). Potom je ale hodně hodně drsný výstup na Švýcárnu - to je vhodné mít sebou pásy. Ze Švýcárny je to na Praděd nuda (běžkařská magistrála), ale z pradědu se to dákrásně prašanem sjíždět k boudě Barborka. Na ovčárnu zase po magistrále. Pak si vyšlápnout Petrovy Kameny a velmi hezký hřeben přes Jelení studánku. Buď sjet na Alfredku a na Karlov (tam se dá po sjezdovkách dolů a trochu si užít), nebo pokračovat na Břidličnou horu, ale sjezd ke Skřítku je pak ouvej ouvej :-) těžký. A kousek je ten Klepačov, kde má být ten telemarkový festival. Vždycky mě lákalo někdy v zimě vyzkoušet cestu z Koutů na přečerpávací elektrárnu Dlouhé stráně (tam to znám a je to normální cesta), pokud si neuděláte výšlap na horu po sjezdovce. Dá se i vyvézt lanovkou. Ale zajimavá je cesta z dlouhých strání, přes Františkovu myslivnu na hlavní hřeben Hrubého Jeseníku. Je to neznačené. V zimě to ale bývá projeté skialpinisty. Já tam bylpouze v létě pěšky. Je to zapomenatá lesnická cesta přes rašeliniště po rozpadlých dřevěných chodníčcích.

OdpovědětVymazat
  23. Tak dneska jsem chtěl zkusit s kamarádama, co byli na skialpech, sjet z Pradědu směr Vidly. Sjezd se celkem dal až než jsem narazil na stromy, pak už to bylo moc o držku a tak jsem radši vyšlapal zpátky na Praděd. Sníh je jak beton, letos už si asi prašanu neužijem. Budu muset počkat až to trochu rozmrzne, protože teď se ani s bc běžkama moc nechytám.Nakonec jsem se rozhodl z Pradědu jet přes Švýcárnu na Červenohorské sedlo a potom přes Keprník na Šerák a dolů do Ostružné, takže pěkný výlet, ale ten sníh teď pro běžky moc není.Ta cesta přes Františkovu myslivnu vypadá zajímavě, to bych mohl ještě letos zkusit.

24. Dobrý den,

čistě náhodou jsem objevil Váš blog a všiml jsem si, že jste mě pěkně vyfotil na Klínech :) Nemohl bych poprosit o zaslání fotky ve větší velikosti? Jménem telemarkového klubu Kérkonošská Telechasa Vás zvu na náš festival, který se bude konat 9.-11.1.2015. Letos to bude již 4 ročník, ale tentokrát vyměníme skiareál Herlíkovice za skiareál Strážný na Šumavě... (více info zde: www.telechasa.cz)

Odpovědi
    1. Ahoj Tomáši, bohužel lepší kvalitu té fotky nemám, resp. ten originál stojí jako fotka dost zaprd. Je to focený z dálky a ještě navíc za tebou byl nějakej lyžař, takže to vyppadalo jako bys měl dvě hlavy. Byla to ale nejlepší tele fotka, co jsem tam ten den ulovil ,tak jsem udělal výřez, odbarvil pozadí a udělal na něm pohybové rozmazání. Nakonec to vypadá docela dobře, ale díky tomu velkýmu výřezu je to v kvalitě tak maximálně pro web.
      Na festiválek rád přijedu, dík za ppozvání. Honza